Literary critic and cultural manager. Currently, the curator of the Zagłębiana section at Mediateka Zagłębiowska. Graduated from the University of Silesia in Katowice and the Warsaw School of Economics. Author of three academic monographs and over one hundred articles. Recipient of a scholarship from the Marshal of the Silesin Voivodship. Frequent contributor to “Twórczość,” Poland’s oldest literary magazine. Her recent work is focused on silent film and the cinema of the interwar period. Delivered multiple lectures at cultural institutions, libraries, and senior citizen universities on a number of stars, including Pola Negri, Bella Darvi, Eugeniusz Bodo, Aleksander Żabczyński, Franciszek Brodniewicz, Helena Grossówna.
Pola Negri’s Sosnowiec Episode—Between Facts and Self-Aggrandizement
W 2019 roku minie setna rocznica pierwszego ślubu Poli Negri, zawartego w Sosnowcu 5 listopada 1919 roku z hrabią Eugeniuszem Dąmbskim, szefem carskiej policji. W archiwum sosnowieckiej Bazyliki katedralnej zachował się zresztą akt ślubu z wymownym podpisem – Apolonia hrabina Dąmbska Chałupiec. O burzliwych początkach tego związku powstała nawet piosenka napisana przez Jacka Cygana, a śpiewana przez Beatę Rybotycką i Jacka Wójcickiego.
W swojej autobiografii Pamiętnik gwiazdy Negri dość szczegółowo opisuje pierwszego męża i czas spędzony w Sosnowcu. Co jednak ciekawe, zarówno z jej wspomnień, jak i z utrwalonych w powszechnej świadomości informacji (m.in. w musicalu Polita) wyłania się zupełnie fałszywy obraz hrabiego i miasta. We wspomnieniach aktorka jest wielką kreatorką rzeczywistości, milczy o pewnych powszechnie znanych faktach, przeinacza, zmienia daty i miejsca wydarzeń, przedstawia wszystko tak, aby wypaść jak najlepiej – dlatego Polę można nazwać jedną z pierwszych celebrytek w historii, która znakomicie potrafiła kreować własny wizerunek w oczach widzów.
Wystąpienie będzie poświęcone problemowi przekłamań w autobiografii Negri, a zwłaszcza postaci hrabiego Dąmbskiego, który dziś jest właściwie zupełnie zapomniany, mimo że – paradoksalnie – miał spory wpływ na późniejszą karierę aktorki.
Next year, 2019, will mark the centenary of Pola Negri’s first wedding. On November 5, 1919, in St. Mary's Assumption Church in Sosnowiec, Negri married Count Eugeniusz Dąmbski. The original marriage certificate, still in church records, carries the the actress’ signature: Apolonia Countess Dąmbska Chałupiec. The relationship was explored by Jacek Cygan in a song he wrote for Beata Rybotycka and Jacek Wójcicki. In the book “The Memoirs of a Star,” Negri describes her first husband and the time she spent in Sosnowiec. Curiously, however, her memoirs and those details of her life that took root in the public consciousness (including those presented by the musical “Polita,” seem to completely misrepresent both the Count and the city. In the memoirs, the actress invents reality out of whole cloth, downplays well-known facts, misrepresents and changes the dates and locations of events, and portrays everything in order to paint herself in the best possible light—the skill with which she crafted her public image suggests that Negri could be seen as one of the first modern celebrities.
The talk will focus on the misrepresentations and falsehoods in Negri’s biography, particularly those pertaining to the figure of Count Dąmbski who, despite the considerable influence he had on the actress’ career, is today consigned to near oblivion.